Friday, August 2, 2013

At-Tauhid: Hikmah Berpuasa dan Kelebihan Ramadhan



Hikmah Berpuasa dan Kelebihan Ramadhan
            Bulan Ramadhan sudah hamper ke penghujungnya dan mari sama- sama memanfaatkan momentum yang berharga ini yaitu dibulan yang sangat suci, yang penuh agung, penuh rahmat dan bulan pengampunan dosa-dosa yang telah lalu. Hikmah berpuasa dan kelebihan ramadhan adalah diantaranya:

1.      Ketibaan Ramadhan umat islam di seluruh polosok dunia serentak mengerjakan puasa dalam satu masa tertentu. Kesatuan hati dan niat tulus ikhlas. Ini dilakukan dengan niat semata-mata untuk mengabdikan diri terhadap ALLAH SWT.
2.      Dengan diwajibkan berpuasa, semua golongan islam, kaya dan miskin, berada dan tidak berada, terpaksa menempuh ujian yang sama. Dengan berpuasa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serrta kasih mengasihi sesame umat manusia.
3.      Amalan berpuasa melahirkan jiwa insane yang selalu taat kepadda ALLAH SWT, justru itu akan lahir pula ketenangan jiwa dan ketakwaan.
4.      Dari segi kesehatan, perut yang melalui proses berpuasa dapat dibersihkan, sekaligus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia dapat diatasi.
5.      Puasa itu disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai separuh dari kesabaran.
6.      Orang yang berpuasa lebih disayangi ALLAH SWT, selamat dari api neraka dan menghapuskan dosa-dosa kecil.
7.      Kedatangan Ramadhan ada keistemaanya karena dianjurkan ibadah sholat tarawih, disampingitu diwajibkan juga membayar zakat fitrah ke golongan yang mampu sebagai satu kewajiban membantu insane muslim yang lain, khususnya mereka yang daif.
8.      Riwayatkan sebuah hadis daripada Nabi Muhammad SAW artinya, “Sesiapa berpuasa ramadhan dengan penuh keiman, mengharapkan balasan daripada ALLAH diampunkan dosa-dosanya yang lalu”.
9.      Ketibaan Ramadhan menandakan terbukanya pintu-pintu surge, ditutup pintu-pintu neraka dan dirantaikan syaitan.
10.  Malam Nuzul Al-quran (17 Ramadhan) merupakan saat penting AL-quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjadi pedoman manusia hingga akhir zaman.
11.  Terdapatnya Lailatul Qadar yaitu satu malam yang padanya terdapat saat penuh keberkatan menyamai 1000 bulan (83 tahun 3 bulan) ganjaran pahalanya daripada ALLAH SWT.
            Semoga kita ditempatkan disisi ALLAH SWT kedalam orang-orang bertaqwa. Amin……At-Tauhid: Hikmah Berpuasa dan Kelebihan Ramadhan

No comments:

Post a Comment